Vinterferie 2014

I år var Elisabeth inviteret på vinterferie af Lotte og Per. Og mens hun var afsted syntes vi at vi også havde fortjent en lille ferie. Og får at fejre at det var 7 år siden vi for første gang var på en tur sammen, blev det igen Wien i Østrig der blev udgangspunktet for vores tur.

Tidlig lørdag morgen gik turen derfor til lufthavnen og videre med Austrian Airways til Wien Schwechat Airport.

Vi kørte med S-toget til hotellet og da vi havde stillet bagagen var vi klokken lidt over 11 om formiddagen klar til at tage ud i byen.

Først tog vi helt ind til centrum hvor vi dukkede op fra undergrunden lige foran den store Stephans Dom.

Sidst vi var i Wien kom vi aldrig indenfor, men det lykkedes denne gang. Og den var ligesom udvendig meget stor.

Derefter gik vi rundt i gaderne og så på nogen af alle sværdighederne, for dem er der virkelig mange af i Wien.

Operaen for eksempel...

Mens vi gik rundt stødte vi også pluslig på denne gamle kirke (Ruprechtkirche) sådan halvt inde i en gård af huse.

Efter at have nærstuderet skiltene fandt vi ud af at den var fra 11-et-eller-andet og altså næsten 900 år gammel.

Efterhånden som mørket faldt på gennemgik byen en forvandling og blev som et helt nyt sted. Men absolut ikke mindre skønt med alle lysene der fik det hele til at se endnu mere eventyr-agtigt ud.

Her er der billeder af tvillingebygningerne der huser hhv. kunsthistorisk- og naturhistorisk museum, samt et billede af Hofburg.

Nu vi er ved nattebillederne er der også lidt fra den næste aften.

Her er det Operaen.

Og  Stephans Dom.

En sporvogn - dem var der mange af over det hele og der var ikke meget logik i hvilken vej de kørte på sporerne, så man skulle altid kigge sig godt for i begge retninger inden man krydsede dem...

Her er det rådhuset. Det minder i stilen lidt om det i München, men imponerende er det. Der var også anrettet en stor skøjtebane i flere niveauer og afdelinger foran rådhuset.

Parlamentsbygningen.

Og indgangspartiet til den store plads foran Hofburg.

Den næste dag sov vi til klokken lidt i ni før vi gad at stå op og gå ned og spise morgenmad. Det var godt vi havde nydt den varme seng for der var godt nok koldt i morgenmadsrummet. Og det til trods for at det var fyldt med mennesker.

Men vi fik spist og kom afsted. Første stop var Schönbrunn som vi denne gang fik glæde af at se i solskin.

Jeg vil lade billederne tale for sig selv. Dog skal det siges at emu'en eller hvad det nu var gik i en indhegning i slotsskoven og ikke i zoologisk have...

Bagefter tog vi hele vejen på tværs af byen med metroen for at se Hundertwasser-huset.

På vej over til sporvognen kom vi forbi denne fine kirke som jeg dog ikke kan huske hvad hedder.

Vi tog en sporvogn over til Belvedere slottet og gik en tur gennem parken.

Der var mange krummelurer og sjovt klippede buske/træer.

Og så var der en flot udsigt over byen.

Da vi gik videre kom vi forbi noget så sjældent (for vest europa) som et monument/mindesmærke for alle de faldne sovjet-tropper under 2. Verdenskrig.

Vi gik videre rundt og så en masse af bygningerne, så som den modsatte indgang til Hofburg med de romerske ruiner foran (man kan dog ikke se dem på billedet da de ligger delvist under jorden.

Dette er statuen der står i parken mellem tvillingebygningerne.

Her er det Volksteather.

Parlamentet set i dagslys.

Og når man stod oppe mellem søjlerne kunne man se alla disse tegninger

Hofburg set fra Parlamentets trappe.

Statuen foran bygningen.

Burg Theather og Rådhuset.

Kirke i Sigmund-Freud Parken.

Vi gik også en tur gennem Byparken langs med Wienerfloden.

Er dette mistelten???

Fra parken gik vi videre over til Karlsplatz og den imponerende Karlskirche.

Metrostationen ved Karlsplatz kunne næsten ligne noget fra Moskva...

Man kan også få Sushi i Wien, og det var som altid vældig lækkert...

Ved Hohen Markt sad dette imponerende ur oppe på en gangbro mellem husene. Figuren der her vises er Mark Aurel (Romersk Kejser fra det 2. århundrede).

Tirsdag morgen stod den igen på en frysende kold morgenmads-restaurant, inden turen gik til stationen, for nu skulle vi rejse med toget på tværs af Alperne til Bad Gastein.

Det var en flot tur, men man kunne dog ikke mærke at vi kørte med et højhastighedstog, da farten for det mest lå mellem 70 og 100 km/t på de snørklede skinner.

Det var overskyet og sneede en stor del af vejen og da vi passerede Burg Falkenstein på Falkensteinerbrücke var det som at køre midt i ingenting da vi var midt i en sky.

Da vi kom ud af tunnellen på nordsiden af Hohetauern skinnede solen til gengæld, eller det vil sige den skinnede på de bjerge vi kunne se.

4 minutters gang op ad bakke med baggage lå hotellet og det første indtryk var fint. Et stort rent værelse ( i Wien havde det kun lige været nummeret større end kosteskabet), og en dejlig udsigt mod syd og bjergene.

Næste morgen kunne vi nyde solopgangen og den flotte blå himmel fra sengen. Og her var der god varme mens vi nød den østrigske morgenmadsbuffet.

Vi havde en 2-sidet balkon på værelset og når man gik rundt om hjørnet kunne man også se nordpå, ud gennem dalen.

Og så var det tid at tage op i bjergene med liften

Oppe på toppen var der en fantastisk udsigt, hvilket dette panoramabillede vist også antyder...

Der var også nogen der havde bygget et lille iskapel.

Mellem de to liftstationer var der nogen der havde fået den "fantastiske" ide at lave en 160 meter lang hængebro. Det var meget spændende at stå inde på selve bjerget med fast grund under fødderne og tage billeder af den... ;o)

Da vi efterhånden havde fået samlet kæben op og lukket munden igen tog vi liften ned til mellemstationen hvorfra vi valgte at gå resten af vejen ned.

Der var et utal af fantastiske udsigter og snedækkede træer...

Da vi kom ned syntes vi ikke at vi havde gået nok så efter en tissepause vendte vi støvlesnuderne opad og begyndte at gå.

Til trods for at vi lavde væsentlig flere stop på vejen op end på vejen ned tog det ikke ret meget længere tid at gå...

Da vi kom op til mellemstationen tog vi liften ned, og så var det ellers hjem på hotellet og slappe af med sauna og dampbad, inden vi skulle spise middag.

Efter maden satte vi os i hotellets hyggelige bar med udsigt over hele Gasteiner-dalen. Og så var det sengetid.

Næste dag (torsdag) gik vi igen en tur på bjerget. Denne gang nøjedes vi dog med at gå op til den første hytte hvor vi fandt et sted i solen at sætte os og nyde en Glühwein og det desværre langsomt falmende solskin.

På vej ned kunne vi se hvordan sneen begyndte at falde af træerne efterhånden som temperaturen steg, og man skulle passe på ikke at få de store snedyner i hovedet...

Lige et billede mere af det fantastiske vejr vi havde om onsdagen...

Da vi igen var kommet ned fra bjerget ville vi over og prøve byens "badeanstalt", Felsentherme, som vi havde gratis adgang til. Men først skulle vi lige forbi det lokale konditori og købe kager. Sachertorte og Tiramisu...

Det var ret fantastisk at sidde i den udendørs svømmepøl mens det småsneede og bare kunne sidde helt stille og nyde det varme vand. Ved siden af det varme bassin var der et "koldt" et hvor temperaturen kun var nogle og tyve grader så man kunne tage et par hurtige baner inden man skyndte sig over i det varme bassin igen...

Og så var det igen ved at være spisetid. Om aftenen var der live-musik i baren, som lå sammen med receptionen der var det enenste sted man kunne komme på nettet, men da musikken var så høj at man ikke kunne høre noget som helst, blev det kun til en kort skype-samtale med resten af familien i Wagrain.

Fredag morgen regnede det, og udsigten var, som man kan se på billedet, ikke så imponerende som de to forgående dage.

Vi tog den med ro da vores tog først skulle køre lidt over tolv. Så klokken kvart i 10 checkede vi ud og gik en tur ned i byen for at købe lidt ind i den lokale Eurospar. Vi fik dog hurtigt ændret planer, for da vi kom ned til stationen så vi at der holdt busser der skiltede med "Ersatz Verkehr" og så måtte vi jo lige finde ud af hvad det gik ud på.

Det viste sig at der var faldet så meget sne i Kärnten syd for Tauern-bjergene at togene var enten aflyste eller som minimum flere timer forsinkede. Der skulle dog komme et tog om 8 minutter og ellers kunne personalet der ikke sige mere...

Så vi tog benene på nakken og løb op til hotellet for at hente vores baggage og så tilbage til stationen hvor toget allerede holdt og ventede på afgangssignalet. Vi fandt en kupe og et øjeblik efter begyndte vi langsomt at trille afsted ned af de snoede spor.

Da det var et tidligere tog vi kom med end planlagt (men det eneste der overhovedet kom igennem i løbet af de næste tre dage) skulle vi til gengæld ikke skifte tog i Salzburg, så da vi først havde fundet en kupe med frie pladser kunne vi blive siddende indtil Wien Westbahnhof.

Fordi vi var kommet tidligere afsted ankom vi også tidligere og havde nu lidt tid som vi brugte på at gå i supermarked, bladkiosk og Müller og vi nåede også at kigge på en enkelt kirke inden vi tog S-toget ud til Lufthavnen.

Klokken lidt før midnat var vi igen på Tornegårdsvej og hoppede lige på hovedet i seng.

Næste morgen kunne vi se at det havde sneet mens vi havde været afsted, men at det samtidig nu var blevet tøvejr, så Natasha skyndte sig at bygge en snemand til Lisa som jo stadig var på ferie, men som havde snakket om at hun ønskede at bygge en snemand siden slutningen af oktober...