Skiferie 2013

Da vi kørte på skiferie i år var det en kombination af bil, færge, bil, tog og bil.

Her er et par billeder fra udturen.

Vi havde hver vores kupé. Her er det Diana, Rune og Claus der sidder i deres om aftenen. Elisabeth og Rune brugte i øvrigt de første par timer af togturen på at løbe frem og tilbage og råbe på gangen inden vi endelig fik dysset dem så meget ned at de i det mindste ikke råbte...

Her sidder vi i toget efter at have spist morgenmad og venter på at vi skal ankomme til Innsbruck.

Da vi stod ud af toget var det dette syn der mødte os...

Og her er både Natasha, Diana, Claus, Rune og Elisabeth(bag sin mor) på vej hen ad perronen i Innsbruck.

Så skulle vi køre og Lisa fik endelig lov til at se sin Tegnefilm... Vi andre var dog lidt trætte efter at have bumlet hele natten i toget...

Vi lavede også lige et morgenstop på vejen til Serfaus hvor vi skulle bo. Her fandt Lisa en kæmpeslikkepind - men vi nøjedes dog med at tage billede af den inden den blev sat på plads...

Efter vi havde fået vores værelser gik vi ned i skiudlejningen og fik vores ski m.m. og så tog vi op på bjerget.

Det blev dog ikke til så meget skiløb så de to små tog ned med Diana og Natasha som gik på kælkebakken med dem, hvor vi andre kom lidt senere.

Dag 2

Næste dag (søndag) stod i skiskolernes tegn. Lisa og Rune havde fået en privatlærer der kunne dansk og Natasha var kommet på et éngelsk-talende hold.

Så kører viiii.....

Men al begyndelse er jo som bekendt svært.

Så er det godt at Siggi(skilæreren) ikke er mange meter væk.

Op ad liftbåndet gik det helt fint.

Klik her og se hvordan det gik...

Det er også godt at få lidt "expert"-viden en gang i mellem.

Natashas skiskole lå lidt længere væk så det var ikke helt lige til at komme derned.

Men vi kunne dog se dem fra en af toppene i området.

Hun har lyseblåt tøj på...

Da det jo havde været en lang dag var det godt at afslutte den med lidt tegnefilm og afslapning. Og især det sidstnævnte havde både Rune og Lisa vist god brug for...

Om aftenen var der ikke mindre end fire retter mad, hvilket der i øvrigt var hver aften - altså undtagen når der var fem...

Billedet til højre er altså en serviet og ikke en af tjenerne der havde glemt sin skjorte på bordet...

Hver aften bestod den sidste ret af en lækker dessert. Og torsdag var den blevet udvidet til et helt dessert-bord som vist til  højre...

Vi sad altid ved det samme bord både til aftensmad og til morgenmad.

Om aften efter vi havde spist rykkede vi til gengæld ind i hyggekrogen ved baren, hvor der var mulighed for både Glühwein, Jägertee og andre eksotiske drikkevarer...

Når vi andre skulle sidde og hygge skulle Elisabeth og Rune naturligvis også. Det foregik fx med at tegne, eller med at spille på tablet...

... og det var ret gode til at dele...

Der var også et legerum i forbindelse med restauranten så når der var langt i mellem retterne eller det måske ikke lige faldt i de unge menneskers smag så kunne de fortrække derind og hygge.

Dag 3 foregik som dag 2 med den samme instruktør til de to små og en der var bedre til engelsk til Natasha.

Dag 4

Mandag eftermiddag havde vi fået fat på nogle skibriller til både Lisa og Rune da vi havde hørt at det skulle blive sne senere på ugen, og de var begge meget glade og stolte over at have fået dem.

Men nu var det blevet tirsdag og Lisa og Rune skulle så prøve kræfter med et skihold da de jo havde lært nogle af de helt grundlæggende principper de sidste to dage. Desværre fungerede det bare slet ikke, så Martin og Claus tog hhv. Lisa og Rune med sig og øvede selv med dem.

På videoklippet her kan man se hvad det medførte efter kun to dage på ski. (lisa er bagerst)

Og efter yderlig 10 minutter...

Der var også tid til at danse Murmli-dansen.

Se den her!

Da det blev frokosttid mødtes vi alle sammen og to på restauranten.

Når vi spiste frokost foregik det på en af to restauranter. Enten den ved hovedliften nede fra byen - der var altid et hav af mennesker - eller den der var ved toppen af den næste lift. Der var der som regel ikke så mange mannesker og så var den også hyggeligere med sine trævægge og loft samt utallige udskæringer.

Dag 4

Onsdag var vejret blevet rigtig flot som det ses på billederne der er taget oppe ved Lazid.

I dag fik lisa og Rune endnu en dag med Siggi.

Byen var smal og lang og derfor var der lavet en metro som man kunne køre med hen til liften. Men da vi havde vores ski og støvler ved liften og ikke skulle slæbe på dem var det ofte hurtigere at gå så det gjorde vi for det meste mens vi nød udsigten.

Dag 5

Torsdag var vejret lidt mere blandet end de foregående dage, men der var alligevel en flot udsigt over Komperdell som var skiområdets centrum.

I dag ville vi så endnu engang forsøge os med skiskole-hold til de små da de nu havde lært så meget at de kunne komme ud og køre på pisterne.

Her holder Lisas hold pause mellem køreturene.

Og her er en super cool super-skiløber.

Lisas hold er på vej op til frokost.

Udsigt ned mod dalen og bjergene på den anden side. Taget fra ca 1900 Moh.

Samme udsigt taget 2350 Moh.

Dag 6

I dag var sidste dag på skiskolen med konkurrancer for alle børnene.

Og de skulle naturligvis også have nummer på.

Her er Elisabeth klar med sit hold inden de skulle køre ned af den store slalombakke.

Efter konkurrancen kørte de ture rundt på pisterne. Bla med vindsejl og gennem små snevre stier med mange sving.

Martin fulgte med som tolk (og hjælpeinstruktør)denne dag, og om eftermiddagen var der kun tre tilbage inklusive Lisa så der nåede vi at komme ned til byen og op med liften ikke mindre end 2 gange. Og efter vi alle havde afsluttet skiskolerne og mødtes på toppen tog vi en tur mere ned sammen med Natasha.

Om aftenen var der præmieoverrækkelse til alle børnene. Og det var skiinstruktøren der overrakte præmierne.

Bagefter blev der taget billeder af hele holdet.

Dag 7

Nu var det sidste dag på ski. Det sneede en del men det var sjovt alligevel. Og både Lisa, Rune og Natasha var ude at køre på pisterne og bruge alt det de havde lært.

Vi kom bla. ned af en eventyrsti, hvor der var foskellige udstillinger fra diverse eventyr. Fx. en stor og også lidt farlig bjørn der skulle holdes behørig afstand til selvom farmor var med henne ved den.

Og så var det tid at køre afsted mod Innsbruck. Vi spiste samme sted som på udturen og så fortsatte vi til Hovedbanegården hvor vi skulle køre med biltoget mod Hamburg.

I toget blev der i gen hygget og her havde Diana, Claus og Rune fået kupeen ved siden af vores så vi kunne åbne døren imellem dem og få lidt bedre plads.

Næste Morgen ankom vi til Hamburg til tiden og da vi havde fået bilerne af toget var der kun de sidste ca 300 km at køre(plus en færge) til vi var hjemme.

Det var en dejlig ferie men også en ferie hvor vi fik spist en masse men heldigvis også forbrænt en masse...