Sommerferie 2014

I år kørte vi igen hjemmefra på et opskurt tidspunkt. Nemlig søndag d. 27/7 klokken 0300. Til gengæld gik turen uden problemer og til trods for massiv tåge henover sydsjælland og falster samt ingen hastighedsoverskridelser ramte vi alligevel Nürnberg ca 13:40 med en all-over gennemsnitsfart på 113 km/t og et benzinforbrug på 12,77 km/L...

Nå men nok med nørderiet... Efter at være blevte indlogeret på hotellet og ligge på sengen en halv time gik vi over til metroen og kørte de 8 min ind til centrum for at kigge lidt på byen. 1½ time og en ordentlig tordenskylle senere tog vi tilbage til hotellet, og så kørte vi i Frankencentret(et indkøbscenter), der lå ca 2 km fra hotellet, hvor vi spiste aftensmad og shoppede diverse fornådenheder.

Næste morgen stod den på solid tysk morgenbuffet hvorefter vi igen tog ind til centrum med metroen. Og denne gang blev der både shoppet, kigget på gamle bygninger og spist is.

Elisabeth havde fået sin fars gamle kamera (han havde nemlig fået et nyt) og det blev flittigt brugt på turen som det ses på billedet.

Tirsdag morgen kørte vi veludhvilede afsted mod München, Garmisch-Partenkirchen, Fernpass, Imst, Landeck, Ried og til sidst Serfaus, hvor vi landede omkring kl 13. Her blev vi taget godt imod af hotellets værtinde og fik vores værelse med det samme. Da vi var færdige med at finde os til rette og kom ud var Lotte og Per netop ankommet. Og så var vi jo "nødt" til lige at sidde og spise lidt!?! kage sammen med dem.

Bagefter tog vi op med Sunnlineren og gik over til Möseralm for lige at kunne mærke at vi nu var kommet til bjergene.

Elisabeth fik hoppet på hoppepude og vi andre sad og nød udsigten.

Bagefter gik vi hele vejen ned til byen og Lisa fik endnu engang afprøvet sine evner som fotograf, hvilket ses af det store billede nedenfor - ikke så ringe endda...

Distance gennemført tirsdag: 6 km

Om aftenen spiste vi middag med Lotte og Per og bagefter hyggede vi i den lille bar inden det var sengetid.

Onsdag var den tyske morgenbuffet skiftet ud med en mindst lige så god østrigsk. Vejret var til gengæl så såom så, men vi tog alligevel op med lifterne til toppen ved Schönjoch. Der var ikke særlig varmt, så vi tog hurtigt ned igen, og kørte i stedet op til Komperdell, hvorfra vi gik en rute ("De Seks Sanser") ned til byen med en masse små oplevelser/opgaver undervejs.

Og så var vi trætte og klar til at slappe af - eller det vil sige nogen af os for Lisa skulle lige have en time i boldburet. Det endte så med at vi alle stod og spillede bordfodbold...

Og det var så den dag.

Distance gennemført onsdag: 13 km

Torsdag var væsentlig bedre vejr selvom det ikke fremgår så tydeligt af billedet.

Vi tog liften helt til toppen af Schönjoch og gik ned af vejen i det dejlige vejr.

Selvom mange af blomsterne var afblomstret på dette tidspunkt var der stadig en del forskellige at kigge på.

Der var også dyr i området. Bl.a. antyede de mange huller rundt omkring at dette var murmeldyrs teritorie - men mere om det senere...

Og så var der de lidt større dyr...

Da vi kom ned til Möseralm igen, var vejret blevet bedre og mens Lisa løb rundt og legede kunne vi andre sidde og nyde solen, udsigten og vores medbragte madpakker.

Så var det tid at gå videre og vi gik denne gang alle sammen af stien fra Möseralm over til Komperdell Og det var en både dejlig og varm tur.

Om eftermiddagen da vi var nået ned til byen var det is-tid. Vi fik kun 2 kugler, men til gengæld var de så store at de alligevel knap kunne være i et stort kræmmerhus. Det er nok første gang Lisa ikke har været i stand til at spise en hel is... På billedet er det Kirken i Serfaus der er baggrundsmotivet mens Lisa, Natasha og Lotte har hovedrollerne.

Om aftenen blev Lisa også nødt til at sige Nej Tak til det store kagebord.

Distance genneført torsdag: 14 km.

Fredag skulle vi tidligt afsted for vi skulle nå op og prøve Rodelbahn (kælkebanen) der gik fra Möseralm og ned til Fiss.

Her er Lisa fuldstændig klar til bjergene med vandrestøvler og -sokker, stav, nødfløjte, tøj der hverken er for varmt eller koldt, samt en masse gåpåmod.

Vi kom op og efter ca 15 minutter var det vores tur. Lisa kørte sammen med sin far og selve turen kan ses som videoklip længere nede.

Fra Fiss kørte vi med liften helt til toppen og endnu engang kunne vi nyde udsigten ved Schönjoch.

Men denne gang havde vi valgt en anden rute - nemlig den lille smalle sti på siden af bjerget der gik på tværs fra Schönjoch og over til Komperdell.

Udsigt over Serfaus(ca 1400 moh) små tusind højdemeter under os. Stien man kan se i "forgrunden" er Panoramaweg (ca. 1900 moh) som vi gik på dagen før, mens billedet er taget i omkring 2300 moh.

Da vi 3 timer senere var kommet tørskoede hele vejen mente vi at nu havde vi fortjænt en omgang Kejsersmarn, så vi bestilte 2 potioner.

Bagefter gik vi over på Murmli-legepladsen så Lisa kunne få brændt den energi af hun ikke havde brugt endnu...

Huset her var bygget midt ude i en sø og når man gik ind i det og ned af trapperne var der en masse underjordiske gange ud i alle retninger ligesom i en rigtig murmeldyr-hule.

De sisdste to billeder er fra turen tilbage til byen - Lisa tog liften sammen med Farmor og Per.

Distance gennemført fredag: 14 km (Lisa: 10 km)

Lørdag morgen.

Vi skulle lige huske at have et billede af den dejlige morgenbuffet der var hver morgen.

Juice - Flere varianter.

Mælk - Kold og varm.

Youghurter - Mange slags.

Ost - Ost - Ost - Pølse - Pølse - Pølse

Æg.........

Simpelt hen alt hvad man overhovedet kunne forestille sig.

Og så havde de også flasker med vand eller æblejuice samt vafler man kunne tage med sammen med sin madpakke.

I dag ville vi så ud og se noget ny. Så vi startede med at tage liften op til Komperdell og videre op til Lazid. Derfra gik vi af stien forbi Lawensbahn-, Scheidbahn- og Moosbahnlifterne og videre op mod Masner.

Vi gik af stien her til højre rundt om hjørnet. Derefter nede i bunden mod venstre og fortsatte af den lille streg fra venstre og op mod toppen.

Der hvor den lille streg bliver væk og det grønne bliver gråt fortsatte Lotte og Per endnu en halv time mod Masner mens vi andre vendte om og gik tilbage.

Ned i bunden - der hvor man ikke kan se løb der i øvrigt en ret bred å tværs hen over stien. Man kan se den på billedet herunder, men man ser det bedre på videoklippet senere.

Vi kørte med liften far Lazid og ned til Komperdell og gik igen på Murmli-legepladssen.

Og bagefter gik vi igen ruten der hed De Seks Sanser. Denne gang havde vi mere tid og stoppede og brugte mere tid på de enkelte ting. Et sted stod en træramme med en pæl foran. Her kunne man tage et portræt foto med både ramme og baggrund...

På et tidspunkt kunne vi dog se at det var på tide at komme ned fordi skyerne begyndte at samle sig, og vi kunne se at det regnede kraftigt rundt om os. Men på mirakuløs vis - og fordi Lisa sang Regn, Regn, Gå Din Vej! - blev vi stort set ikke våde. Og da vi nåede ned til byen skinnede solen.

Diana og Claus og fætter Rune var også kommet da vi nåede ned og så skulle der ellers leges.

Distance gennemført lørdag: 18 km

Søndag skulle hele familien så på udflugt sammen.

Vi kørte først op til Komperdell og derfra gik vi ad Panoramaweg over til Möseralm hvor der igen blev leget.

Og panorama var der virkelig på den vej...

Da Ruen og Lisa havde fået deres værste lyst styret gik vi op til Mittelstation på Schönjochbahn, hvorfra Diana, Rune og Claus kørte op for at kigge udsigt, mens vi andre gik tur på Hexenweg, der var en hyggelig rute inde i skoven med en masse små underholdende elementer undervejs.

Om aftenen var det bare slappe og hyggetid.

Distance gennemført søndag: 12 km (Lisa 11 km da hun tog toget fra liften til hotellet sammen med Rune, Claus og Per)

Mandag skulle Lotte og Per hjem og Diana, Claus og Rune tog til Murmliwasser (legepladsen) mens vi tre tog op til Mittelstation på Schöjochbahn og gik hele vejen op til toppen.

Det var en hård tur med en stigning på ikke mindre end 600 højdemeter. Men også med oplevelser. Vi så bl.a. murmeldyr flere gange.

Seneste gang var lige før toppen. På billedet nedenfor kan du prøve om du kan spotte Murmli-mor. Og bagefter kan du klikke på filmklippene med murmeldyrerne.

Oven på strabadserne var det tiltrængt med nogle MEGET lækre østrigske kager.

Og selvfølgelig måtte vi lige ud og nyde udsigten igen.

Vi aflsuttede denne dag med leg ved Möseralm og en gåtur ned til Serfaus.

Distance gennemført mandag: 12 km

Tirsdag havde var Lisa træt og havde feber med mellemrum og hver gang hendes temperatur steg begyndte det også at regne udenfor. Så vi tog en slappedag hjemme indtil vi om eftermiddagen fik en tid til lægen. Han mente at det var en virus, for det florerede der meget af i området...

Onsdag havde Lisa det bedre så vi tog op til Möseralm og kørte Rodelbahn sammen med Diana, Claus og Rune. Bagefter tog vi liften ned til byen og op til Komperdell hvor vi gik på Murmliwasser-legepladsen og spiste is.

På billedet er det Murmliwasser i forgrunden samt bag ved træerne til venstre og Komperdell liftstationen oppe til højre.

Distance gennemført onsdag: 5 km

Torsdag den 7. august kørte vi afsted klokken 9 om morgenen uden om motorvejene over Fernpass og til Füssen hvorefter det gik slag i slag op gennem Tyskland. Og med undtagelse af vejarbejde på vej ned af bjerget der kostede 10 min pause så gik det meget smertefrit hjem, ikke mindst ved Kassel hvor GPS'en meget elskværdigt guidede os væk fra motorvejen, netop som trafikken i alle 6 baner gik helt i stå og ad småveje ind på en fuldstændig tom 1-sporet motorvej 4 km længere fremme.

Vi var hjemme lidt over 1 om natten, men da havde vi også brugt små 2 timer på indkøb ved Würzburg. Selve køreturen var 1215 km. Den tog 12 timer og 36 min hvilket giver 97 km/t i snit og kørte i gennemsnit 13,9 km/L.

Herunder er de filmklip der løbende er blevet omtalt. Nogen af dem er lidt store, så hvis de ikke åbner med det samme så hav lige lidt tålmodighed...

Filmklip

Elisabeth optog Rodelbahn-tur.

Klatring på sten over floden.

Murmeldyr, unger.

Murmeldyr, mor.

De andre kører Rodelbahn.

Og så skulle det nye kamera også testes i løbet af ferien.

Først er det forsøg med panoramafunktionen på et objekt der ikke kan sidde stille - og hvad er mere oplagt end Per...!

Her er det bjergene set fra Murmliwasser med forskellige funktioner aktiveret.

Så er det hytten i søen taget med en funktion så det skulle ligne modellandskab.

Her er det originalen fra vores billede på De Seks Sansers sti.

Så er det forskellige forsøg med makrofunktion.